Hoe schrijf je een social media marketingplan?

Starten met een social media marketingplan? Social media speelt tegenwoordig een grote rol in de marketing van een bedrijf. Maar toch maken er nog weinig bedrijven effectief Ă©n efficiĂ«nt gebruik van. Een goed uitgewerkt social media marketingplan kan namelijk bijdragen aan het verhogen van de bekendheid van uw merk, het genereren van meer verkoop en het versterken van de relatie met uw klanten. 

In dit artikel bespreken we hoe u een social media marketing plan opstelt.

Sociale media apps

1. Definieer de doelstellingen voor je social media marketingplan

Voordat u begint met het opstellen van uw plan, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat uw doelstellingen zijn. Wilt u bijvoorbeeld de bekendheid van uw merk verhogen, meer verkoop genereren of de relatie met uw klanten versterken? Door duidelijke doelstellingen te hebben, kunt u gerichter te werk gaan.

2. Analyseer de huidige situatie op social media

Bekijk welke sociale media kanalen u momenteel gebruikt en hoe succesvol deze zijn. Dit geeft u een beeld van waar u begint en waar u naartoe wilt. Begin je net? Werk dan goed uit wat de bedoeling is van de doelgroep op social media.

3. Bepaal uw doelgroep

Wie zijn uw klanten en waar zijn zij actief op sociale media? Door uw doelgroep goed in kaart te brengen, kunt u gerichter op hen inspelen met de juiste content. Een mooi bruggetje naar de volgende stap.

4. Creëer een contentstrategie

Bedenk welke soort inhoud u wilt delen en hoe vaak. Hierbij kunt u denken aan blogposts, afbeeldingen, video’s en live streaming. Maak gebruik van verschillende formaten om uw doelgroep te blijven boeien.

5. Maak een planning

Maak een planning voor de uitvoering van uw social media campagne, inclusief de datum waarop de inhoud wordt gepubliceerd en welke kanalen worden gebruikt.

6. Meet en analyseer resultaten

Meet regelmatig de resultaten van uw campagne en analyseer deze. Aan de hand hiervan kunt u uw campagne eventueel bijstellen.

7. Voer bijstellingen uit

Bijstellingen zijn noodzakelijk om de campagne te verbeteren. Aanpassing van de inhoud, de frequentie of de doelgroep zijn enkele voorbeelden.

Door deze stappen te volgen, kunt u een effectief social media marketing plan opstellen. Het is wel belangrijk om te realiseren dat een social media marketingplan nooit af is, maar continu moet worden aangepast aan de veranderde omstandigheden en ontwikkelingen.

Social media marketingplan maken
met de hulp van Delucro?

Delucro heeft al een tijd ervaring als het gaat om het maken van sociale media plannen. Wij begrijpen dat het niet allemaal in Ă©Ă©n dag staat, maar weten wel hoe je ervoor kan zorgen dat het niet een meerjarenplan gaat worden.

Advies nodig?

Met onze jaren ervaring op het gebied van marketing en websites maken kunnen we jou op maat advies geven. Geheel vrijblijvend.

Thijmen van Dijk

Digital marketeer

Kopje koffie?

Kom in contact en maak een afspraak. De koffie staat klaar!

Hersenwerk

Onze blogs vertellen je
alles over de online wereld

Tijd om te pieken!

Klaar om naar de volgende stap te gaan?